Wednesday, October 6, 2010

Hukum Meletakkan Gambar Bernyawa Di Rumah

Artikel ni aku amik dr blog ustaz nor amin lagi.. kalau nk pegi blog ustaz, klik aje kt sini yek..Hukum Meletakkan Gambar Bernyawa Di Rumah


Soalan yang diajukan :

Apa hukumnya kita menggantung gambar bernyawa didalam rumah. Contoh gambar kita menerima sijil?
Jawapannya

Menggantungkan gambar yang bernyawa di dalam rumah ialah seperti gambar binatang, gambar orang atau gambar keluarga tuan rumah. Setelah saya meneliti masalah ini bahawa memang haram dan Nabi melarang umatnya meletakkan gambar bernyawa di dalam rumah, kerana malaikat rahmat tidak masuk di dalam rumah untuk memberikan rahmat. Hadis Nabi yang bermaksud :
Dari 'Aisyah r.a katanya, dia membeli bantal-bantal kecil bergambar-gambar. Maka tatkala Rasulullah SAW melihat bantal-bantal tersebut baginda berhenti di muka pintu dan tidak terus masuk. Aku tahu dari wajah baginda bahawa baginda tidak senang. Berkata 'Aisyah: "Ya Rasulullah! Aku bertaubat kepada Allah dan Rasul-Nya. Apakah kesalahanku? Rasulullah SAW kembali bertanya: "Bantal-bantal apakah itu?" Jawab 'Aisyah, "Aku membelinya sebagai tempat duduk anda atau tempat anda bersandar." Sabda Rasulullah SAW: "Pelukis gambar-gambar ini akan diseksa di hari kiamat seraya dikatakan kepada mereka: "Hidupkanlah gambar-gambar yang kamu lukis itu!" Kemudian baginda bersabda: "Sebuah rumah yang terdapat di dalamnya gambar-gambar (haiwan), malaikat tidak mahu masuk ke dalam rumah itu." (Riwayat Muslim)

Berkata Imam Manawi :
Yang dimaksudkan dengan gambar pada hadis ini ialah suatu yg mempunyai ruh sekalipun tidak mempunyai bayang dan tidaklah termasuk dengan gambar yg tidak mempunyai ruh seperti pohon-pohon kayu. Dan yang dimaksudkan dengan malaikat pada hadis ini ialah malaikat yg membawa rahmat kepada penghuni-penghuni rumah.Adapun malaikat pencatit amal tiadalah berpisah ia dari seseorang anak Adam.
Haram bagi orang yang meletakkan gambar atau patung yang bernyawa di rumah-rumah mereka, sama ada separuh gambar atau sempurna gambar tersebut. Tiada mengapa dan diharuskan meletakkan gambar yang berbentuk pohon, kapal, rumah, ayat Al-Quran, Kata-kata hikmah, kereta, motorsikal dan sebagainya.

Hal di atas beza dengan gambar-gambar fotografik yang dihasilkan oleh kamera dan video. Harus bagi sesiapa yang ingin meletakkan atau menggantungkan gambar fotografik di rumahnya. Jika gambar fotografik tersebut mengandungi unsure-unsur pemujaan, mendedahkan aurat, mengagungkan gambar tersebut dan seumpamannya, maka hukumnya adalah haram dan bersesuaian dengan pendapat Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam buku
Seni Dalam Islam :

"Hukum gambar-gambar fotografik pada asalnya harus selagimana gambar tersebut tidak mengandungi unsur-unsur yang diharamkan seperti mengagungkan gambar seseorang yang mempuyai kemuliaan dalam agama ataupun disebabkan kedudukan dan pangkat yang dimilikinya, apatah lagi sekiranya orang yang diagung-agungkan terdiri daripada orang kafir, fasiq, penyembah berhala, komunis ataupun tokoh-tokoh seni yang menyeleweng.
"

Pandangan saya, gambar manusia atau makhluk bernyawa yang dihasilkan oleh seni lukisan, adalah haram sepertimana yang terdapat di dalam hadis di atas. Di haruskan gambar dari hasil seni lukisan bukan gambar manusia dan makhluk bernyawa seperti gambar pemandangan, masjid, rumah, kereta dan seumpamanya. Harus juga bagi gambar yang dihasilkan oleh kamera atau video untuk digantung atau diletakkan di rumah bukan bertujuan penyembahan, mengagungkan, gambar yang tidak mendedahkan aurat, gambar orang kafir dan seumpamanya. Gambar kamera yang dibolehkan adalah bertujuan sebagai kenangan, tanda kekeluargaan dan seumpamanya.

10 Responses so far.

  1. Dhiaqiud says:

    emm..mksudnye kalo gmbr konvo tu hukumnya harus ke kalo kita gantung kat dinding? gmbr konvo kan fotografik..

  2. apyz's says:

    memang hukumnya dari dulu adalah haram...

  3. aSmiDar says:

    ermmm....haram kan..tapi ramai y gntung jugk...bangga katanya...

  4. adda says:

    menurut artikel ni hukum gantung gambo konvo tu harus.. risau gak memula tu sebab kt kampung berderet2 gambo konvo adik beradik akak mak framekan kt dinding.. tp lepas baca artikel ni rasa lega lah sket.. tu yg nk share dgn org lain tu..

  5. sop says:

    terima kasih atas perkongsian maklumat..
    :)

  6. fied says:

    oo..means pic yg di lukis je r x leh..pemahaman saya,gambar yg kamera amik blh kan..

  7. 'NuReeN' says:

    gd info.. saya cuma tau ganmbar x leh gantung tp x tau jenis mcm mana.. saya x berani gantung di ruang tamu.. gambaq ayat kursi ada la..
    dlm bilik tidoq ja saya gantung gambaq kawin..

  8. adda says:

    sop, sekadar berkongsi info je ni hii

    fied, ikut pemahaman saya yg diambil dari kamera n video hukumnye harus yakni dibuat takde doda, tak buat pon tak dpt apa2..

    nureen, sekadar berkongsi aje.. kitaorg punya gambar2 sume tak gantung kt dinding. tp lepas ni ada intention nak buat huhuu

  9. suria says:

    thanks for the info :)

  10. huh..lega jap bila baca pasal gambar fotografik..ingt kan xbole amik gmbar langsung..

Leave a Reply

Words of wisdom

Advertisements

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
 

Si Peramah

Leave footprint here

Counter

since 25/7/08

Sapa dpt hit 339999 sila print screen & email kpd addahus@yahoo.com bagi memenangi topup rm10 dari mama pipie :)

Contributors