Bagaimana keadaan semasa wahyu yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW?

Bagaimana keadaan semasa wahyu yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW?

Saidatina Khadijah tenangkan Rasulullah ketika terima wahyu

Diriwayatkan daripada Aisyah, Harits bin Hisyam bertanya kepada Rasulullah SAW: “Ya Rasulullah! Bagaimana wahyu Allah SWT diturunkan kepadamu? Rasulullah SAW menjawab: “Kadang-kadang ia diturunkan seperti bunyi sebuah loceng. Daripada pelbagai cara wahyu diturunkan, cara inilah yang paling berat dan kemudian suara (loceng) itu menghilang selepas aku menerima wahyu itu. Kadang-kadang malaikat menemuiku dalam keadaan wujud seorang lelaki dan berbicara kepadaku dan aku mengingati apa yang ia katakan. Aisyah menambah: Ketika Nabi SAW sedang menerima wahyu pada suatu hari yang dingin aku melihat peluh berjatuhan dari dahinya hingga wahyu itu selesai diturunkan Allah SWT.” (Riwayat al-Bukahri)

An Nawwas bin Sam’an meriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda: “Apabila Allah SWT hendak mewahyukan perintahnya, maka Dia firmankan wahyu itu dan langit-langit bergetar dengan kerasnya kerana takut kepada Allah, dan ketika malaikat mendengar firman itu mereka pengsan dan bersujud, dan di antara mereka yang pertama sekali bangun adalah Jibril, maka Allah sampaikan wahyu yang dikehendaki-Nya kepada Jibril melewati malaikat dan langit. Maka penghuninya bertanya kepadanya: Apa yang telah Allah firmankan kepadamu? Jibril menjawab: Dia firmankan yang benar, dan Dialah yang Maha Tinggi lagi Maha Besar, dan seluruh malaikat yang ia lewati bertanya kepadanya seperti pertanyaan pertama, demikianlah sehingga Jibril menyampaikan wahyu itu sesuai dengan yang telah diperintahkan oleh Allah SWT kepadanya.”

 

Wahyu pertama di Gua Hira


Rasulullah SAW menerima wahyu pertamanya di Gua Hira’. Ketika itu Baginda berusia 40 tahun. Pertama kali menerima wahyu Baginda berasa sungguh takut dan gementar.

Saidatina Khadijah yang menenangkan Baginda SAW dengan katanya: “Demi Allah, Allah tidak akan menyusahkan dirimu selama-lamanya. Bergembira dan teguhkanlah hatimu. Sesungguhnya engkau seorang yang suka menyambung tali persaudaraan, suka menanggung beban orang (yang kurang bernasib baik), menghormati tetamu, memberikan sesuatu kepada orang yang tidak mampu, bercakap benar dan memberikan bantuan kepada mereka yang ditimpa bencana. Kata-kata lemah lembut dan manis inilah yang membuatkan hati Baginda SAW tenang.

Begitulah setiap kali menerima wahyu dalam pelbagai keadaan. Wahyu ini turun kepada Baginda SAW dari semasa ke semasa selama 23 tahun. Siri wahyu ini kemudian dikumpulkan dalam buku bernama al-Mushaf yang juga dinamakan al-Quran.

 

-Sumber BH

mamapp

Masa mengajar kita tentang segalanya.. Masa mematangkan kita seiring dengan usia..

2 Comments

Words of wisdom

Previous Post Next Post