Tuesday, July 16, 2013

Awas, glaukoma ragut penglihatan dalam senyap

Gambar amik dari en google

GLAUKOMA, pernahkah anda mendengarnya? Glaukoma merupakan penyakit berkaitan saraf optik mata yang mana menyebabkan saraf belakang mata mengembang. Ia berlaku akibat tekanan tinggi pada mata sekali gus merosakkan saraf optik yang menjadi laluan imej dibawa ke otak. Penyakit ini mungkin tidak menyakitkan tetapi ia mengundang risiko mata menjadi buta.

Penyakit buta dalam senyap, itulah gelaran yang diberikan kepada glaukoma. Kerana itu ia dikategorikan sebagai penyakit mata kedua paling bahaya selepas katarak. Sesiapa sahaja berisiko untuk menghidapnya tetapi kebiasaannya ia akan menyerang mereka yang berusia 40 tahun ke atas. Ketika membuat pemeriksaan mata, pastikan bacaan tekanan bola mata tidak melebihi 21mmHg kerana anda perlu berhati-hati dengan masalah glaukoma ini.

Mengenali rekod kesihatan ahli keluarga adalah penting kerana penyakit glaukoma ini boleh diwarisi. Peratusannya lebih tinggi dua kali ganda daripada mereka yang tidak mempunyai penyakit keturunan ini. Bagaimana pun mereka yang ahli keluarga tidak pernah mempunyai masalah glaukoma juga tidak boleh terlepas pandang. Pastikan membuat pemeriksaan mata bagi mengelakkan penyakit ini daripada menyerang.

Faktor seterusnya yang menyebabkan glaukoma ialah tekanan terlalu tinggi terhadap bola mata. Situasi ini boleh berlaku andainya cairan daripada mata keluar terlalu banyak sekali gus akan mengakibatkan urat saraf pada bahagian belakang retina mata mengembang. Pada ketika itulah ia akan menekan bahagian belakang mata.

Memang benar mata rabun ialah perkara biasa dan ramai yang menghidapinya. Ada yang rabun dekat dan ada juga yang rabun jauh. Dalam penyakit glaukoma, mereka yang menghadapi masalah rabun jauh lebih berisiko untuk diserang glaukoma. Jadi pastikan membuat pemeriksaan pakar dan mendapatkan kepastian ia hanyalah masalah rabun semata-mata dan tidak melibatkan glaukoma.

Jika mahu mengelakkan mata daripada diserang glaukoma, pastikan ia mendapat rehat yang secukupnya. Jangan memaksa mata untuk melihat objek-objek yang jauh atau pun kecil kerana ia akan memberikan tekanan tinggi terhadap urat saraf. Selain itu, elakkan diri daripada berjaga terlalu lama sehingga mata menjadi letih. Seelok-eloknya berehat atau pun pergi tidur apabila mata sudah tidak berasa selesa.

Adakah anda terlalu tertekan?  Atau pun mungkin mempunyai migrain? Mereka yang mempunyai masalah asma dan pengguna kaca mata dengan kuasa yang tinggi juga berisiko untuk diserang glaukoma. Selain itu penghidap diabetes dan kencing manis juga perlu berhati-hati. Disebabkan itu jugalah dua jenis penghidap dua jenis penyakit ini akan diberikan pemeriksaan mata sekali bagi memastikan mereka bebas daripada glaukoma.

Seperti juga penyakit-penyakit lain, glaukoma juga mempunyai simptom yang boleh dikesan daripada peringkat awal lagi. Antaranya mata terasa pedih, kabur, sakit apabila memandang terlalu lama dan pening kepala. Rawatan awal untuk mengatasi masalah glaukoma ini ialah dengan menggunakan ubat titis tetapi pembedahan terpaksa dilakukan jika keadaan menjadi semakin teruk. Bagaimana pun bagi mengelakkan keadaan kronik, lakukan pencegahan sedari peringkat awal. 

-SH

9 Responses so far.

  1. D_08 says:

    Arwah ayah awok dulu kena katarak kat mata..... sampei meninggei arwah tak pegi buat operation.... mata kite ni...kalo ade je something yang pelik..cepat2 le pergi periksa...... mata kita penting tuuuu

  2. tak tau plak sebegini bahayenyee..good sharing..sayangi mate 0_0

  3. mata oh mata.. hargailah mata.. jangan bila dah hilang penglihatan baru nak menyesal.. tapi yang paling penting.. kalaupun mata kita buta.. janganlah buta hati.. kerana ramai yang celik matanya tapi hatinya buta.

  4. abg cik says:

    tak bila mata ni nak lega

  5. GBM blaja subtopic berkaitan dngan glaucoma saje dalam 3 course untuk sem4 yg baru sje berakhir. mmg pnyakit glaucoma ni sgt berbahaya kalau xdirawat dgn segera.

  6. info yang bagus...jagailah mata kita yang baik...

  7. Assalam..good info...mata akupun ada gejala2 macam nie

  8. thank for sharing kak.... salam ramadhan n selamat berpuasa....
    http://www.zahidahwahid.com

Leave a Reply

Words of wisdom

Advertisements

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
 

Click me

Top Commentor

Make your own

Leave footprint here

Counter

since 25/7/08

Sapa dpt hit 160,006 & 160,066 sila print screen & email kpd addahus@yahoo.com bagi memenangi slot ad free dari mama pipie :)

About Me

My photo
Masa mengajar kita tentang segalanya.. Masa mematangkan kita seiring dengan usia..

Click me