Tuesday, October 4, 2011

Berkecil hati itu berdosa?

Aku dapat email ni daripada seorang kawan. For sure ini bukan hadis sahih. Tp bila difikir-fikir ada benarnya gak.. yg baik dijadikan tauladan kan..

 “Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa. Tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati.”
I’m so confused...
Kenapa orang kecilkan hati kita, kita pulak yang berdosa?
Then I asked my dad what’s that mean.
...
Ayah: Jika seseorang hina kita, dia berdosa. Jika kita terasa hati dgn penghinaan dia, kita juga berdosa. Tetapi dosa kita lebih besar dari dosa dia.
Anak: Uiikk... Tapi kenapa pulak? Kita tak buat apa-apa pun?
Ayah: Kerana orang yang menghina kita itu adalah peringatan daripada Allah.
Anak: *blur
Ayah: Kenapa kita dihina oleh orang tu? Kerana itu adalah ujian dari Allah. Kenapa Allah hadiahkan kita ujian itu? Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yang dah leka dengan dunia. Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kita tak redha dengan ujian yang Allah turunkan. Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang, tapi kecil hati dengan Allah.
Anak: Ooooooo... Ook...
Ayah: Lagi parah bila kita pun cerita pada kawan-kawan kita. “Dia dah banyak buat aku macam ni, macam tu…” dan sebagainya. Dan kawan-kawan kita pula akan cerita pada kawan-kawan lain. “Kesian kawan kita tu.. budak tu dah banyak sakitkan hati dia…” jadi keredhaan kita terhadap ujian Allah itu akan lesap.
Anak: *termakan cili

"Ya Allah.. Jadikanlah redha hatiku atas setiap ujian-Mu padaku. Amin."

15 Responses so far.

  1. huhu baik lah.. lepas ni terima dengan aty yg terbuka.. InsyaAllah...

    =)

    ~ sayetaksukemasam.blogspot.com/

  2. thanks for sharing.
    sy pun baru tahu (:

  3. semoga tenang selalu mama pipie..

  4. Rozita says:

    terima kasih sekali lagi mengingatkan adak... sangat2 berguna ni..

  5. Puanbee2 says:

    tk dok butang share kat fesbook ke kak ? kalau ada boleh share i like

  6. susah untuk kita amalkan tu :)

  7. NzA says:

    akak pn mudah terasa hati bila disakiti...hu.hu.hu.....perasaan itu dtg tnpa diundang n semula jadi...

  8. Kak Long says:

    terima kasih share..insyaALLAH cuba elak dr berkecil hati..

  9. lepas ni dah xbleh nak kecil hati sgt dah.. hehe:)

  10. Puan Kutu says:

    bukankah kecil hati itu lumrah perasaan manusia?lepas nie kena cuba terima dengan hati terbuka..:)

  11. Irvan says:

    kita lebih mensyukuri hidup biar rasa tersebut hilang dalam diri kita

  12. Zurina says:

    mekasih ats perkongsian ini! mohon share dekat fb bole ya!

  13. tu dia ... kecik ati pun berdosa..wuwuwuwuwu .. cmne la dgn prg sensitif mcm hanie ni ek ? kdg kecik ati tu bukan ape,sbb kite nk elak dr kecikkan ati org ...

  14. Betul ke? Kalau berkecil hati tu pun dah jadi dosa besar, apatah lagi meluahkan dgn kata dan perbuatan?
    Nampak berat sangat agama Islam kalau benar pernyataan tu...
    Maka kita orang Islam jadi orang yang boleh pendam perasaan, dicaci, dimaki hanya tau senyum? Jika yang dicaci itu famili, dan paling besar agama, adakah tidak akan ada rasa sedikit pun terasa hati dan hanya boleh senyum dan redha tanpa bangkit dan mempertahankan?!
    Maka orang Islam jadi lemah yang hanya tau merelakan apabila dihina?!
    Maka lebih ramai orang Islam jadi orang gila, kerana BERDOSA BESAR rasa kecil hati apatah lagi MELUAHKAN dan BERTINDAK atas rasa kecil hati itu..

    Islam ni bukan agama yang berat nak di amal. Tapi bila keluar hadis2 sebegini, yang memang tak logik dek akal pun, membuatkan Islam itu nampak beban, menyusahkan, tidak mesra pada penganut2nya.

    Apabila seorang berniat untuk buat satu kebaikan, maka Allah arahkan malaikat mencatatkan atas seorang itu satu kebaikan. Itu baru niat, jika diperbuat maka dapat lagi satu catatan kebaikan malah berganda. Tapi jika seorang itu berniat buat satu kejahatan, maka tidaklah dicatatkan kejahatannya sehingga dia benar2 buat kejahatan itu.

    Allah Maha tahu apa yang setiap yang dalam hati kita namun Allah tidaklah zalim kecuali manusia itu sendiri yang menzalimi dirinya sendiri.

  15. salam..maaf yea..
    ni ana copy kata2 hilal asyraf..

    ::pendapat itu salah dan tidak betul.

    Pertamanya, berkecil hati adalah fitrah, apatah lagi apabila dizalimi.

    Keduanya, ianya berada di dalam hati. Dan tidaklah perkara di dalam hati itu dihitung sebagai dosa. Melainkan perkara yang baik, itu Allah kira siap-siap walaupun dalam hati.

    Dan pendapat-pendapat 'rekaan' sebegini amatlah merbahaya.:: wallahu'alam

Leave a Reply

Words of wisdom

Advertisements

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
 

Barang baik

Leave footprint here

Counter

since 25/7/08

Sapa dpt hit 339999 sila print screen & email kpd addahus@yahoo.com bagi memenangi topup rm10 dari mama pipie :)

About Me

My photo
Masa mengajar kita tentang segalanya.. Masa mematangkan kita seiring dengan usia..