Monday, August 8, 2011

Khasiat Air minuman

Aku dpt ni dari email seorang kawan.. bagus gak nak share kat sini..



ADAB MINUM
Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu  yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku.  Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu dan sesungguhnya aku dari  orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu).   (Surah Al-Ahqaaf, Ayat:   15).
  
Rasullah SAW amat menyukai minum madu yang dicampur dengan air sejuk.amalan ini untuk tujuan amalan kesihatan.   Rasulullah SAW juga suka minum air sejuk dan mencicip madu sebelum makan apa-apa diwaktu pagi. Antara khasiat amalan-amalan ini ialah:
  
  1. Menghilangkan balqham (kahak/lendir)
  
  2. Mencuci perut
  
  3. Membuang sisa-sisa makanan yang tertinggal didalam perut yang tidak dicernakan dengan sempurna dan menolaknya ke usus besar
  
  4. Menghapuskan sukatan dalam usus, menghilangkan senak perut dan sedu
  
  5. Memperbaiki fungsi buah pinggang, limpa dan hati. Rasullah SAW suka  minum air yang telah disimpan semalaman didalam suatu bekas
  
  
Minuman Manis dan Sejuk
  
Aisyah (ranha) meriwayatkan bahawa: " Diantara  banyak-banyak jenis minuman, Rasulullah saw suka minuman manis dan sejuk"
  
Hadis bermaksud, baginda mengemari minuman manis dan sejuk, campuran madu atau nabiz (rendaman buah tamar).
  
Didalam suatu doa Rasullah ada menyebut " Ya Allah kurniakanlah aku dengan cintaMu yang lebih besar dari cintaku kepada nyawa, harta,anak dan cintaku kepada air sejuk"
  
Ini memberi isyarat bahawa sudah tentu minuman air sejuk itu mempunyai khasiat yang lebih besar.Adapun minuman jika terkumpul didalamnya kemanisan dan kesejukan akan menjadi asbab yang paling bermanfaat untuk penjagaan kesihatan tubuh badan Ini sekali gus berperanan bahan pemakanan dan mencernakan makanaan yang masuk kedalam tubuh lalu menyalurkannya keseluruh anggota badan.
  
  
  Ringkasan adab minum
  
   1. Gelas atau cawan hendaklah dipegang dengan tangan kanan
  
  2. Bacalah " Bismillah"
  
  3. Minum dengan tiga nafas
  
  4. Minum dalam keadaan duduk
  
  5. Jangan bernafas kedalam air. Setiap kali berhenti minum arahkan pernafasan ketempat lain.
  
  6. Setiap kali berhenti minum (pada setiap penafasan) bacalah Alhamdullilah
  
  7. Jika tidak ada tempat untuk duduk adalah diharuskan minum sambil berdiri
  
  8. Minum dari baki air yang telah diminum oleh orang lain Hadis menyatakan bahawa saki baki air minuman seseorang Islam adalah ubat untuk penyakit.

18 Responses so far.

  1. Ferry I says:

    Terima kasih atas berbag ilmunya.
    Sangat bermanfaat

  2. Rozita says:

    wah.. terima kasih adak.. ko mmg selalu bg info bagus camni.. i like!

  3. than sbb share maklumat :))

  4. wow madu memang banyak khasiatnya...

  5. NzA says:

    sharing is caring....

  6. alhmdllh .. nabi suka minuman manis dan sejuk ... :)

  7. wah sejuk dan manis..ade manfaatnye..thanks for sharing this kak :)

  8. Thanks for the sharing

  9. haa entry mcm ni yg sye nk crik! tq share!

  10. : Thanks for the info :)

  11. sop says:

    terima kasih atas perkongsian

  12. syiela says:

    thanks ye.. bagus ni :)

  13. el says:

    yg last tu no. 8 mnm saki baki air org lain leh ubat penyakit..wahhhh baru ku tau

  14. roha says:

    terima kasih atas perkongsian menarik ni, nak tambah sikit la. kalau minum air panas tu, jangan tiup. tunggu atau tmbah air sejuk sedikit. ada pendapat mengatakan boleh menyebabkan faktor gigi depan rosak.

  15. RuSyDi says:

    byk manfaat ngan minuman:)

  16. Terima kasih kak..baru saya tau yang no8 tu..sblm ni kalau tak abis atau tinggal separuh terus buang je..huhu

  17. info yang sangat menarik:)

Leave a Reply

Words of wisdom

Advertisements

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
 

Barang baik

Leave footprint here

Counter

since 25/7/08

Sapa dpt hit 339999 sila print screen & email kpd addahus@yahoo.com bagi memenangi topup rm10 dari mama pipie :)

About Me

My photo
Masa mengajar kita tentang segalanya.. Masa mematangkan kita seiring dengan usia..