Batas Pergaulan Lelaki Dan Wanita

Mari kita sama-sama baca ttg batas pergaulan antara lelaki dan perempuan..

1 Menundukkan pandangan:
Allah memerintahkan kaum lelaki untuk menundukkan pandangannya, sebagaimana firmanNya: “Katakanlah kepada laki-laki yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya” (an- Nuur: 30) sebagaimana hal ini juga diperintahkan kepada kaum wanita beriman, Allah berfirman; “ Dan katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya” (an- Nuur: 31)

2 Menutup Aurat
Allah berfirman: “Dan jangan lah mereka mennampakkan perhiasannya, kecuali yang biasa nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka melabuhkan kain tudung ke dadanya.” (an-Nuur: 31) Dari Abu Daud Said al-Khudri RA berkata: Rasulullah SAW bersabda: “Janganlah seseorang lelaki memandang aurat lelaki, begitu juga dengan wanita jangan melihat aurat wanita.”

3 Adanya pembatas antara lelaki dengan wanita
Firman Allah: “Dan apabila kalian meminta sesuatu kepada mereka (para wanita) maka mintalah dari balik hijab” (al-Ahzaab: 53)

4 Tidak berdua-duaan antara lelaki dan wanita.
Dari Ibnu Abbas r. a. berkata: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Janganlah seorang lelaki berdua-duaan (khalwat) dengan wanita kecuali bersama mahramnya” (Hadis Riwayat Bukhari & Muslim)

5 Tidak Melunakkan Ucapan
Firman Allah: “Hai isteri-isteri Nabi, kamu sekalian tidaklah seperti wanita yang lain, jika kamu bertakwa. Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara (berkata-kata yang menggoda) sehingga berkeinginan orang yang ada penyakit di dalam hatinya tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik” (al-Ahzaab: 32)

mamapp

Masa mengajar kita tentang segalanya.. Masa mematangkan kita seiring dengan usia..

6 Comments

Words of wisdom

  1. nice entry...terima kasih, amani harap amani juga dapat menjaga batas pergaulan...

    ReplyDelete
  2. Buat peringatan untuk semua. Terima kasih buat entry ni

    ReplyDelete
  3. sama2 menjaga maruah diri..insaallah selamat dunia akhirat

    ReplyDelete
  4. terima kasih atas peringatan tu mamapipie, semoga kita semua dalam lindungan Allah hendaknya..Amin

    ReplyDelete
Previous Post Next Post