Wednesday, May 25, 2011

Kebaikan dan keburukan urutan ketika hamil

Kalau tak silap aku dpt artikel ni dr majalah Pa&Ma.. jom bca. 
oppss. gambo ni takde kena mengena antara hidup atau mati ye hihi

Mengurut ketika hamil ada kebaikan dan keburukannya. Di antara kebaikan yang boleh diperoleh daripada mengurut adalah:

1 Mengurangkan bengkak di kaki dan tangan
kerana urutan yang betul dikatakan boleh melancarkan pengaliran darah.

2 Meredakan sakit otot dan tulang. Lebih-lebih lagi di tulang belakang dan tapak kaki. 

3 Mengurangkan rasa stres ketika hamil.

4 Membantu wanita hamil supaya mudah tidur. Namun, tiada data mengenai teknik mengurut yang boleh mengurangkan sakit di kawasan ari-ari. 

p/s: Teori di mana kaki atau anggota bayi tersepit tidak ada bukti yang nyata. Ini adalah kerana bayi dalam kandungan bebas bergerak/berenang dalam air ketuban yang mengelilingi dan melindunginya.

Di antara keburukan yang berlaku akibat mengurut ketika hamil pula adalah:  

Menyebabkan kesakitan “kontraksi”. Menyebabkan “trauma” kepada uri sehingga berlakunya abruptio placenta.

Wanita berisiko contohnya mereka yang pernah mengalami kelahiran pra matang, tidak dinasihatkan untuk melakukan urutan ini. Jadi, sesiapa yg berisikp dinasihatkan mendapat pendapat doktor sebelum pergi berurut.

10 Responses so far.

  1. haa..boleh g berurut pas ni, lega skit baca, kali ni ngandung asik rasa nak berurut aje hehehehhe :)

  2. Belajar mengurut isteri pun ok ni.. :)

  3. hyazz says:

    pernah berurut masa nak betul kan kedudukan baby jer...

  4. hajarus says:

    hjr klu berurut mesti menjerit, klu x menjerit sbb sakit tergelak sbb rase geli... hahaha...

  5. thanks 4 T info...comel gambar.. :)

  6. Cik LuLu says:

    comel'y kucing tu..hehe

  7. haha ta mau ckp ape
    cuma na kasi taw..sweetnye kucen tu!!!!!! hehe

  8. Nurhayati says:

    pernah urut tuk naikkan rahim. giler sakit tapi pastu rasa lega dan ringan badan :)

  9. uh..kena pergi kat org yg tau mengurut..urut sebarang pun bahaye kan kak...

  10. Rozita says:

    aku masa beranak pertama makcik tu bukan urut... tp sapu2 je... yg kedua lak baru rasa urat lega... walaupun kena tahan kat wad dah sampai hari ke 6 sbb najmi demam...

    apap pun kena cari tukang urut yg ok dan betul2 pandai...

Leave a Reply

Words of wisdom

Advertisements

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
 

Click me

Top Commentor

Make your own

Leave footprint here

Counter

since 25/7/08

Sapa dpt hit 160,006 & 160,066 sila print screen & email kpd addahus@yahoo.com bagi memenangi slot ad free dari mama pipie :)

About Me

My Photo
Masa mengajar kita tentang segalanya.. Masa mematangkan kita seiring dengan usia..

Click me