Friday, April 8, 2011

Tips Agar Sentiasa Dekat Dengan Petunjuk Allah


1. Mendengar al-Quran

- Usahakan tetap mendengar lantunan bacaan al-Quran walau ke mana anda pergi. Baik sama ada menerusi alat elektronik atau anda sendirinya membacanya dari apa-apa ayat al-Quran yang anda hafal.

2. Berdoa setiap masa
- Ucapkanlah pelbagai doa setiap hari (mulai dari masuk kamar hingga doa ketika menaiki kenderaan) yang diajarkan Rasulullah SAW. Ia perlulah dengan niat dan tujuan untuk menambahkan rasa kebergantungan hanya kepada Allah. Semakin kita bergantung hanya kepada Allah dalam segala urusan, semakian bebas kita daripada pengaruh manusia. Siapapun dia, setinggi apa pun jawatannya terhadap kita, sebanyak manapun hartanya dibandingkan dengan diri kita. Begitu Allah melihat bukti bahawa kita hanya bergantung kepada-Nya, pasti Dia akan mengangkat darjat kita di hadapan manusia lain dan memudahkan semua urusan kita.

3. Solat sebagai kegiatan utama
- Aturkanlah agenda seharian anda berdasarkan waktu solat yang lima. Rancanglah semua agenda kerja dan kegiatan sedemikian rupa, yang membuat anda sudah berada di tempat menunaikan solat dalam keadaan berwuduk 15 minit sebelum azan berkumandang. Rasakan berkah demi berkah akan dilimpahkan kepada anda.

4. Wuduk dengan sempurna
- Peliharalah wuduk anda selama mungkin. Berwuduklah dengan sempurna.

18 Responses so far.

  1. insyaAllah moga sentiasa ditetapkan dan ditambahkan iman hari ke hari.. ^_^

  2. Terima kasih kerana mengingatkan...

  3. Rozita says:

    ko mmg kawan yg sgt baik dan sentiasa mengingatkan...alhamdulillah..terima kasih adak..

  4. Syukran...

    Fakta menarik..Alhamdulillah..semoga hati kita sentiasa mengingati-NYA...

  5. Alhamdulillah...thanks ya mama pipie dah kongsi ilmu ni...suker sangat membacanyer...semoga ia menjadi amalan terbaik kita bersama. AMIN. :)

  6. NzA says:

    Insyallah, sama2 kita amalkan...semoga hidup sntiasa diberkati....

  7. nuriz says:

    kalau kita tak sempat nak baca quran, dgr pun dah dapat pahala, apa lagi membaca..

  8. h0pe kte sume dpt kmaafan sume d0se kte dri illahi~

  9. Inilah ciri-ciri org yg benar-benar beriman kpd Allah s.w.t...semoga kita dpt amalkannya secara istiqomah...amin...

  10. rase syahdu bace entry ni - 12.29 malam..

  11. sherry says:

    Thanks for the good sharing.
    Sama2lah kita memperbaiki diri kita.

  12. InsyaAllah..Tuhan maha mengetahui.

  13. ini video sata buatken...karna saya pecinta band peterpan. check this video

    http://www.youtube.com/watch?v=8OZF_N882qE

    http://www.youtube.com/watch?v=Yfl_lCPINwA

  14. terima kasih dengan artikelnya. bagus sekali. mengingatkan hamba dhoif sepertiku.

    salam hangat,

  15. dark r0se says:

    thanks for the in4~;)

  16. alhamdulillah semoga kita dpt amik sesuatu dari posting ini. semoga kita kan jd lebih baik dari sebelumnya

Leave a Reply

Words of wisdom

Advertisements

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
 

Click me

Top Commentor

Make your own

Leave footprint here

Counter

since 25/7/08

Sapa dpt hit 160,006 & 160,066 sila print screen & email kpd addahus@yahoo.com bagi memenangi slot ad free dari mama pipie :)

About Me

My Photo
Masa mengajar kita tentang segalanya.. Masa mematangkan kita seiring dengan usia..

Click me