Kabulnya Doa Nelayan Yang Soleh

-->
Diambil dari IluvIslam..


PADA suatu hari, seorang nelayan yang soleh, Abu Jaafar Mansur telah Berjaya menangkap seekor ikan.Namun seorang pengawal kerajaan telah merampas ikan tersebut daripada tangannya dan memukulnya. Maka Abu Jaafar pun berkata,

“Ya Tuhanku, engkau telah menciptaku dalam keadaan yang lemah dan dia dalam keadaan yang gagah perkasa sehingga dia dapat menganiaya aku. Turunkanlah pengajaran untuknya.”

Setibanya pengawal itu di rumahnya, dia pun menggoreng ikan tersebut. Ketika dia meletakkan ikan di atas hidangan, tiba-tiba tangannya tertusuk duri ikan itu. Tangannya menjadi parah dan ulat memakan tangannya. Lama kelamaan tangannya terpaksa dipotong kerana sudah tidak tertahan. Pada suatu malam, dia tidur dan bermimpi mendengar satu suara yang berkata,

“Kembalikanlah hak itu kepada pemiliknya, agar engkau selamat dari penyakit ini.”

Setelah dia tersedar, barulah dia teringat akan ikan yang pernah dirampasnya daripada Abu Jaafar. Maka dia pun pergi menemui Abu Jaafar dan memberinya 10 ribu dirham dan mohon halalkan ikan yang diambilnya. Sebaik Abu Jaafar memaafkan dan menghalalkannya, dengan izin Allah, serta merta ulat-ulat itu jatuh dari tangannya dan sembuh seperti sedia kala.


Kesimpulannyer, kat dunia lagi tuhan dh tunjukkan bahawa mengambil barang / hak org lain adalah dumurkai Allah.. so jgn le kita mengambil hak org lain ye..

mamapp

Masa mengajar kita tentang segalanya.. Masa mematangkan kita seiring dengan usia..

7 Comments

Words of wisdom

Previous Post Next Post